De 4-rijige zeefbandrooier Enduro van Dewulf is de laatste jaren uitgegroeid tot meer dan een gevestigde waarde in het landschap van de zelfrijders. Sinds zijn lancering eind 2020 bleef de Roeselaarse machineconstructeur constant verder ontwikkelen aan de rooier op banden, waarvan er binnenkort een tweede generatie op de markt zal komen. Naast een volledig nieuwe look-and-feel zal de Enduro Generation 2 onder meer over een nieuwe ringelevator en een uitschuifbare as beschikken. De 4-rijer zal bovendien ook beschikbaar zijn op 4 x 90 cm. Een vooruitblik op de veranderingen en de blijvers.

Enduro naar een nog hoger niveau getild

Dewulf komt met een uitgebreide doorontwikkeling van hun vlaggenschip voor de dag dik drie jaar nadat die voor het eerst (online) aan het grote publiek werd getoond. De machine werd tijdens de afgelopen rooiseizoenen erg positief onthaald door de gebruikers. Toch zijn er een paar dingen die de fabrikant op basis van klantenfeedback en voortschrijdend inzicht vanaf nu anders wil gaan aanpakken.

  • Een eerste feature is de nieuwe ringelevator, die uitblinkt door een verhoogde (verwerkings)capaciteit. Door het grotere volume van de zakjes, een hogere draaisnelheid en een betere productverdeling wordt die ongeveer anderhalf keer zo hoog. Ook wordt die omloopband eenvoudiger op constructievlak.
  • De Enduro is voortaan beschikbaar op 4 x 90 cm en kan daarmee ook beantwoorden aan de groeiende marktvraag in bijvoorbeeld Angelsaksische landen en Frankrijk.
  • Dewulf biedt op de tweede generatie van de rooier twee motor-opties. Naast de gekende 450 pk-motor van Scania behoort nu ook een zwaardere 550 pk-versie tot de keuzemogelijkheden. Die moet gebruikers met name in heuvelachtige omstandigheden en bij hogere rooisnelheden in staat stellen om extra vermogen in de schaal te leggen.
  • Daarnaast is er een optionele uitschuifbare as op de versie 4 x 75 cm, zodat de wielen veiliger op de weg blijven en de machine zo nog handiger wordt om mee te manoeuvreren langs kleine weggetjes.
  • De nieuwe look kenmerkt zich door minder afschermingen, een design dat vooral de toegankelijkheid ten goede komt. Het hoofdframe is op zijn beurt dan weer steviger en stijver geworden. Ook de (grotere) antracietkleurige brandstoftank komt een stuk beter tot zijn recht in het geheel van de machine.

Never change a winning machine

Wat als goed wordt ervaren op de eerste generatie van de Enduro, blijft vanzelfsprekend behouden. Zo is de traploze verstelling van de hellingshoek tussen 0 en 12° op de beschikbare reinigingsmodules vooral in op- en aflopende velden een onmiskenbaar voordeel. Die kan bovendien onder elke helling gebypasst worden. Daarnaast bekroont de tweedelige bunker van de 4-rijer zich met een handige 9 ton-inhoud tot de grootste in het marktsegment. Ook op het vlak van (laagste) bodemdruk (max. 1,8 kg/cm²) topt Dewulfs zelfrijder diezelfde lijst. Voor een rooier op banden kan de Enduro bovendien teren op een ongeëvenaarde tractiecapaciteit, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden. Ten slotte blijft de machine ook in de tweede generatie uiterst laagdrempelig voor chauffeurs omwille van de ergonomie en het enorme gebruiksgemak in de cabine.

De eerste exemplaren van de tweede generatie Enduro rollen van de band in januari 2024 en zullen dus in het veld en in het straatbeeld te zien zijn vanaf het latere rooiseizoen.

Bron: Dewulf